Bel ons
+31 (0)35 699 32 60

Nieuwsblog

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws.
1 minute reading time (256 words)

Zelf aan de slag met de doelgroepbepaling

Zelf aan de slag met de doelgroepbepaling

Om een meerwaarde te leveren aan jouw klanten is het goed jouw doelgroep van het naadje tot de kous te kennen. Hoe beter jij weet aan wie jij levert, des te specifieker jij jouw diensten namelijk kunt inrichten en des te meer toegevoegde waarde jij biedt. In een sterk concurrerende markt kiezen klanten namelijk liever voor dat beetje extra.

 

 

Doelgroepbepaling door marktonderzoek

Veel ondernemers hebben natuurlijk wel een idee over de doelgroep en de business waarin zij zich begeven, maar nu moeten we dit specificeren om juist die finesse in jouw dienstenpakket aan te bieden en het verschil te maken.

Doelgroepbepaling door marktonderzoek

Je kunt de doelgroep bepalen door een marktanalyse te doen. Dit klinkt ingewikkelder dan het in praktijk is. Lees bijvoorbeeld branchegerelateerde artikelen op het internet en in het Financieel Dagblad, of kijk eens naar brancheanalyses zoals cijfers en trends gepubliceerd bij onder andere de Rabobank. Wat speelt er bij jouw klanten?

Voorbeeld uit eigen praktijk

De Coop & Haegen richt zich op ondernemers. Wij zagen in een marktonderzoek dat zij zich steeds meer online begeven. Hele werkprocessen zijn al opgenomen in de Cloud. Realtime inzicht wordt daarbij ook steeds belangrijker. Hierop hebben wij ons dienstenpakket aangepast.

En nu verder

In de basis kun je nu een doelgroepbepaling doen om te zien wat ze bezig houdt. Je komt vervolgens uit op algemeenheden zoals: het zijn voornamelijk mannen, tussen de 30 en 50, hoogopgeleid en geïnteresseerd in online ondernemen. Lees over twee weken hoe je van deze vage kennis een goede bekende maakt.

Doelgroep specificeren tot één persoon
Een financiële prognose schept verwachtingen