Een succesvolle ondernemer definieert de wereld van buiten naar binnen. Dat is nog best een uitdagende bezigheid, omdat diezelfde buitenwereld continu verandert. Het is daarom onmisbaar om vanuit een gedegen toekomstvisie goed in beeld te hebben welke niche in de markt je gaat bedienen, wie je als ondernemer bent, waar je voor staat en waarmee jij je als ondernemer kunt onderscheiden richting jouw doelgroep.
Een gedegen fundering
"Ik geloof dat de accountant anno nu verder gaat dan het verzorgen van tussentijdse (jaar)cijfers, financiële planning, salarisadministratie en boekhouding", vertelt Kees Koopmanschap, partner binnen De Coop & Haegen. "Vanuit die toekomstvisie hebben we onze DNA-trajecten ingericht. Als accountant leggen we samen met jou als ondernemer de fundering voor je bedrijf. Je kunt immers alleen groeien en ontwikkelen als de basis goed is. In de DNA-trajecten die we verzorgen maken we in een intensieve eendaagse workshop de vertaalslag van de buitenwereld naar jouw interne organisatie. Energie, inspiratie en nieuwe inzichten staan voorop gedurende deze interactieve dag die ook kijkt naar je positionering, prognoses en begrotingen. Voorafgaand aan de dag verdiepen onze specialisten zich in de markt waarin je je begeeft. Zij presenteren cijfermatige inzichten en gaan in op de brancheontwikkelingen. Daarnaast onderzoeken ze hoe jouw markt er op dit moment voorstaat en welke trends en ontwikkelingen er zich voordoen."
Denk van buiten naar binnen
'Bovenstaande ondernemer heeft het duidelijk begrepen: als je markt verandert dan verander je mee. Dit betekent wel dat je zo nu en dan uit de waan van alledag moet stappen om te bekijken waar je met je onderneming staat. En waar je naartoe gaat in de komende jaren. Zeker nu de economie weer in de lift zit. Kun je nu al inschatten dat de marktvraag gaat veranderen? En wat doet dat dan met jouw aanbod? Hoe kun je er nú voor zorgen dat je ook dan nog aansluit op de vraag in de markt? Ondernemers moeten vooral leren om van buiten naar binnen te denken. Bijvoorbeeld door in gesprek te gaan met de klant zelf. Gewoon durven vragen waar hij behoefte aan heeft is de eerste stap naar een nog groter superheldenresultaat met elkaar', aldus Kees.
Het vervolg...
Het profiel dat je aan het eind van de DNA-sessie meekrijgt bevat een scherpe strategie en maakt duidelijk waar je met je bedrijf naartoe moet groeien om je doelen te bereiken. Feitelijk is het een vertaling in actiepunten met bijbehorende data van alle relevante zaken die we op die dag besproken hebben. En dat het concept werkt ondervonden Maarten Roodenburg en Floris Zwolsman van Blueprint Eyewear, een onderneming die zich richt op de markt voor ski- en zonnebrillen. "We zaten al bij de Coop & Haegen voor onze financiële afwikkeling toen Kees begon over DNA Management. Dit is bedoeld om doelgericht te ondernemen. Tot die tijd hadden mijn compagnon Maarten en ik regelmatig het idee dat onze toekomstvisie lijnrecht tegenover elkaar stond. We vonden dat we heel verschillend dachten over de richting van ons bedrijf. Maar tijdens het DNA Management-traject bleek dat helemaal niet zo te zijn. Het DNA-traject kijkt naar de invloeden vanuit de buitenwereld en vertaalt dat naar een doelgroep. Wanneer je de doelgroep kent, kun je keuzes maken. Zo krijg je een helder beeld van je bedrijf en de weg die je in wilt slaan. Met De Coop & Haegen stelden we vervolgens een managementagenda op. Dit geeft veel houvast", aldus Zwolsman.
De focus vasthouden
"Het grote gevaar van starten met een verandering, is dat deze uiteindelijk niet ten volle wordt doorgezet. Teruggrijpen naar het oude vertrouwde is immers ontzettend verleidelijk. Op de DNA-dag zelf klinkt het allemaal geweldig en ben je razend enthousiast, maar als de dagen zich weer vullen met strakke deadlines en veeleisende klanten, dan verdwijnt de focus om de nieuw opgedane kennis daadwerkelijk toe te passen al snel naar de achtergrond. En dat is het moment waarop wij in beeld komen én blijven. In periodieke gesprekken staan wij als sparringpartner aan je zijde en ondersteunen we je waar nodig zodat je de focus houdt op de toekomstvisie die je gedurende de DNA-sessie zelf geformuleerd hebt. Wij helpen je, mede door het bieden van real time inzicht, om vanuit een helicopterview naar je onderneming te blijven kijken, sturen én ontwikkelen. Hoe we dat doen? We houden je op gezette tijden een glasheldere spiegel voor, zodat je oog blijft houden voor je gekozen identiteit, propositie én de grillige markt en haar bijbehorende doelgroepen. Precies zoals een accountant van de toekomst dat, in samenwerking met de ambitieuze ondernemer vandaag de dag behoort te doen", besluit Kees.