Bel ons
+31 (0)35 699 32 60

Nieuwsblog

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws.
2 minutes reading time (341 words)

Maak van organisatiecultuur een belangrijk speerpunt

Maak van organisatiecultuur een belangrijk speerpunt

De organisatiecultuur is een van de meest ondergewaardeerde kanten binnen organisaties. Terwijl hier zulke grote slagen te halen zijn voor de identiteit van een bedrijf. Voor alle processen is cultuur van essentieel belang. Kijk eens kritisch naar de organisatiecultuur en pas deze desgewenst aan.

 

De organisatiecultuur is een van de meest ondergewaardeerde kanten binnen organisaties. Terwijl hier zulke grote slagen te halen zijn voor de identiteit van een bedrijf. Voor alle processen is cultuur van essentieel belang. Kijk eens kritisch naar de organisatiecultuur en pas deze desgewenst aan.

Deuren open of dicht?

Iedereen werkt in verschillende kamers en alle deuren zijn constant dicht. Zo doen jullie dat nou eenmaal binnen het bedrijf. Dit heeft direct invloed op de communicatie en dat merkt de klant. Je loopt niet meer bij elkaar binnen, snelle vragen stel je niet of enkel per e-mail en opdrachtgevers denken: waarom vertel ik jou dit, dat deed ik toch een week geleden al tegen jouw collega?

Intern vertaalt zich naar extern

Zoals in het voorbeeld hierboven merk je dat de organisatiecultuur overslaat op het contact met jouw doelgroep. Het is daarom van belang om pas hiermee aan de slag te gaan wanneer je hebt bepaald wie jouw doelgroep is en welke identiteit je wilt uitstralen.

Is het DNA-traject wat voor jou?

Jouw uitstraling zie je terug

Uiteindelijk valt alles op zijn plek. Hoe jij je wilt uitstralen zie je direct terug binnen het bedrijf en dus ook daarbuiten. Het zorgt voor meer betrokkenheid van een duidelijkere plek.

Wat valt er allemaal onder organisatiecultuur?

Heel veel maar lijstjes maken alles overzichtelijker, daarom noemen we een aantal zaken:

  • Bedrijfskleding: allemaal in pak, allemaal informeel, directie in pak overig personeel netjes? Het zegt direct wat over jullie identiteit.
  • Houding en gedrag: Stap je bij de directeur binnen voor vragen of maak je daarvoor eerst per e-mail een afspraak?
  • Hiërarchie: Plak je zelf een postzegel op de envelop voordat je hem post of doet de receptioniste dat? En wanneer zij druk is, kan er dan een uitzondering worden gemaakt?

 

 

Foto’s van de netwerkborrel
Positioneer jouw bedrijf succesvol